Och tredje!

Publicerat: 2011-06-20 18:55:45
Nu har jag gjort mitt livs första rabarberdryck! (OBS inte saft). Just nu står den i kylen och svalnar. Ska ju vara sådär riktigt iskall! Fast helst skulle jag se att det var strålande solsken ute just nu, så man kunde svalka av sig med lite av drycken, men det är väl lite mycket begärt, man bor ju ändå i Borås. Tänkte visa er genom min mobillinsen hur jag gick till väga!
Gick ut i träfgården och hämtade en rejäl näve stora rabarber-stjälkar.
Vägde dem till ett kilo på pricken.
Sköljde av dem noga. Jag vill inte ens tänka på hur mycket kryp och så vidare det finns i de där läskigt stora bladen!
Skar rabarberna i små bitar. Till slut hade jag skapat ett berg av rabarber-bitar.
Kokade bitarna i vatten och i sällskap med 4 nejlikor.
När raberberna hade gått sönder lät jag det rinna av i en sil över en vanlig bunke. I cirka 20 minuter.
Och sedan var det bara att hälla i två deciliter socker, röra om tills det lösts upp och hälla upp i en kanna!
Snacka om en enkel dryck, helt hemmagjord. Men den kommer nog smaka riktigt smaskens, det känner jag på mig!
  • Baka/göra något av alla gigantiska rabarber vi har. Kanske, saft, glass, paj? 




Namn:
Kom ihŒg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: